بازی بُرد ـ بُرد عربستان و «لیونل مسی»
لیونل مسی بار دیگر دنبالکنندگان خود را به سفر به عربستان دعوت کرد تا بر اساس قرارداد میلیون دلاری خود به عنوان سفیر گردشگری عربستان نقش خود را ایفا کند.
لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۱ قراردادی ۲۵ میلیون دلاری برای تبلیغ گردشگری عربستان امضا کرد و حالا در کنار بازی در لیگ فوتبال آمریکا و دریافت قراردادهای هنگفت تبلیغاتی، هر از چند گاهی با سفر به عربستان و تبلیغ گردشگری این کشور در شبکههای اجتماعی، پایبندی به قرارداد خود را نشان میدهد.
مسی که اخیرا برای چند بازی دوستانه همراه با تیم اینترمیامی آمریکا به عربستان سفر کرده و در مقابل تیم النصر با حضور کریستیانو رونالدو بازی خواهد کرد، به تازگی در یک کلیپ تبلیغاتی برای گردشگری عربستان هم ظاهر شده و با انتشار این ویدئو در اینستاگرام خود نوشته است «قصد دارد دیوارهای سوءتفاهم درباره عربستان را در هم شکسته و این کشور را به دنیا بشناساند.»
نشریه تایمز پیشتر جزئیات قرارداد لیونل مسی با عربستان را منتشر کرده بود که بخشی از این قرارداد مستلزم این است که مسی سفرهای خود به عربستان سعودی را در حسابهای شبکههای اجتماعی خود که در حال حاضر ۴۹۸ میلیون دنبالکننده در اینستاگرام دارد، منتشر کند.
طبق مفاد این قرارداد، مسی همچنین از گفتن هر چیزی که ممکن است عربستان سعودی را «لکهدار» کند، منع شده است که با توجه به سابقه بد حقوق بشری عربستان، یک شرط مهم در این قرارداد محسوب میشود.
سندی که توسط مجله تایمز بررسی شده است همچنین نشان میدهد مسی برای اجرای هر قرارداد چقدر دستمزد میگیرد، از جمله حدود دو میلیون دلار برای گذراندن یک مرخصی سالانه خانوادگی به مدت پنج روز یا دو تعطیلات سالانۀ سهروزه که دولت عربستان هزینه سفر مسی و حداکثر ۲۰ عضو خانواده و دوستانش را پرداخت خواهد کرد.
این فوق ستاره دنیای فوتبال که پیش از این، پیشنهاد نجومی ۴۰۰ میلیون دلاری برای پیوستن به تیم الهلال عربستان را رد کرده بود همچنان رابطه پرسود خود را با سعودیها حفظ کرده و البته عربستان نیز از شهرت مسی به بهترین نحو برای افزایش ترغیب گردشگران بینالمللی و سفر به این کشور، استفاده کرده است.
بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، عربستان در سال ۲۰۲۳ روند چشمگیر خود در عرصه گردشگری را ادامه داده و با جذب ۲۷.۵ میلیون گردشگر، ۶۶ درصد رشد داشته است، این در حالی است که عربستان در سال ۲۰۲۲ با جذب ۱۶.۵ میلیون گردشگر سریعترین رشد را در عرصه گردشگری جهان به خود اختصاص داد.
این آمار و ارقام چشمگیر برای کشوری که تا همین چند سال پیش، بیشتر مسافران آن را زائران حج و عمره تشکیل میدادند، چیزی شبیه به یک رؤیا بود که با سرمایهگذاری هنگفت در زمینه جذب توریست به روشهای مختلف، از میزبانی از رقابتهای مهم ورزشی و دعوت از ستارههای جهانی فوتبال تا ساخت و توسعه جاذبهها و زیرساختهای گردشگری، تحقق یافته است.
عربستان از جمله معدود مناطق جهان است که نه تنها از آمارهای پیش از کرونا (سال ۲۰۱۹) پیشی گرفته، بلکه ۵۶ درصد از آن فراتر رفته است.
این کشور برای رسیدن به ۱۵۰ میلیون بازدیدکننده تا سال ۲۰۳۰ و توقف وابستگی به نفت، رقابت شدیدی را برای کسب میزبانی رویدادهای ورزشی و فرهنگی آغاز کرده است. عربستان به تازگی موفق شده است در رقابت با کره جنوبی و ایتالیا، حق میزبانی از اکسپو ۲۰۳۰ را بهدست آورد، درحالیکه میزبان بازیهای زمستانی آسیایی ۲۰۲۹ و جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ است و به مقصدی مهم برای برگزاری مسابقات فرمول یک و گلف تبدیل شده است.
گردشگری در واقع ستون «چشمانداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.
مقامهای عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کردهاند که از جمله آنها به پروژن نئوم (NEOM) میتوان اشاره کرد که یک کلانشهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقامهای این کشور امیدوارند «نئوم» به یک قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.
دیدگاهتان را بنویسید