بیش از ۷۰ میلیارد تومان؛ درآمد کمیته انضباطی در یک فصل /این پول‌ کجا هزینه می‌شود؟
کد خبر: 2575

رونمایی از احکام سنگین در لیگ بیست‌وسوم

بیش از ۷۰ میلیارد تومان؛ درآمد کمیته انضباطی در یک فصل /این پول‌ کجا هزینه می‌شود؟

حواشی پرتعداد لیگ بیست‌وسوم باعث شد کمیته انضباطی هم فصل پرکاری را سپری کند.

لیگ برتر بیست‌وسوم روز شنبه با قهرمانی پرسپولیس و سقوط 2 تیم صنعت‌نفت آبادان و پیکان به پایان رسید. با وجود اتمام مسابقات لیگ برتر، کار کمیته انضباطی هنوز به پایان نرسیده و این کمیته همچنان احکام مربوط به تخلفات فوتبالی‌ها را صادر می‌کند. کمیته انضباطی این فصل یکی از شلوغ‌ترین سال‌های خود را سپری کرد و هر هفته احکام زیادی از سوی این کمیته صادر شد. احکامی که بسیاری از آن‌ها به شدت سنگین بودند و درآمدزایی قابل توجهی برای فدراسیون فوتبال داشتند. یکی از بزرگ‌ترین سوالات فوتبالی‌ها هم نحوه استفاده از جرائم انضباطی است که فدراسیون فوتبال مدعی شده صرف برگزاری مسابقات می‌شود و به نوعی بخشی از بودجه فوتبال ایران از سوی متخلفین تامین شده است.

50 میلیارد برای یک قانون جنجالی

بدون شک سنگین‌ترین احکام مالی تاریخ فوتبال ایران امسال علیه 2 تیم سپاهان و پرسپولیس صادر شد. این 2 تیم به‌دلیل تخلف در قانون سقف بودجه، به‌ترتیب 40 و 10 میلیارد تومان جریمه شدند و حتی از آن‌ها امتیاز هم کسر شد. باشگاه سپاهان که تخلفات زیادی در این زمینه داشت ابتدا به پرداخت 40 میلیارد و کسر 4 امتیاز محکوم شد که در ادامه کمیته استیناف امتیازات این تیم را برگرداند ولی جلوی بازی 6 بازیکن سپاهان را گرفت که این موضوع در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول آسیب بزرگی به تیم ژوزه مورایس وارد کرد و آغاز خروج این تیم از کورس قهرمانی بود.

 

پرسپولیس هم به‌دلیل تخلف در پرداخت مالیات گیورگی گولسیانی به پرداخت 10 میلیارد جریمه و کسر یک امتیاز محکوم شد که امتیاز این تیم هم مثل سپاهان برگردانده شد ولی سرخپوشان جریمه مالی را پرداخت کردند تا کمیته انضباطی از قانون سقف بودجه مبلغ 50 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

مساوی‌های میلیاردی در دربی

در سال‌های اخیر حواشی مربوط به دربی پایتخت از اتفاقات فنی آن به مراتب بیشتر بوده و این موضوع باعث شد جرائم زیادی از این مسابقه به حساب کمیته انضباطی واریز شود. دربی رفت استقلال و پرسپولیس با نتیجه یک - یک به پایان رسید و حواشی زیادی در پی داشت. این موضوع باعث شد یحیی گل‌محمدی و علی سامره هر کدام 200 میلیون تومان جریمه شوند و علی شاجانی، ماساژور استقلال هم 26 میلیون تومان جریمه شد. 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس هم به‌دلیل رفتار هواداران خود هرکدام 300 میلیون جریمه پرداختند تا مجموع جرائم دربی رفت از یک میلیارد هم بیشتر شود.

در دربی برگشت حواشی کمتری بین اعضای 2 تیم وجود داشت و مصاحبه خاصی هم نبود ولی هرکدام از تیم‌ها به‌دلیل رفتار تماشاگران خود 500 میلیون تومان جریمه شدند تا این دربی هم یک میلیارد جریمه داشته باشد. کمیته انضباطی در مجموع 2 دربی رفت و برگشت مبلغ 2 میلیارد تومان استقلال و پرسپولیس را جریمه کرد.

احکام سنگین در بازی جنجالی آلومینیوم - استقلال

یکی از بازی‌های جنجالی نیم‌فصل دوم لیگ برتر، تقابل آلومینیوم اراک و استقلال بود که حواشی زیادی را در پی داشت. حسین حسینی، کاپیتان استقلال در این بازی با یک جیمی‌جامپ برخورد داشت که این موضوع برای او گران تمام شد و کمیته انضباطی او را به پرداخت 300 میلیون تومان جریمه و یک جلسه محرومیت تعلیقی محکوم کرد. حکم حسینی پس از مصاحبه هفته بعد او سنگین‌تر شد و محکومیت او 30 میلیون تومان اافزایش یافت و یک بازی استقلال را هم از دست داد. باشگاه‌های آلومینوم و استقلال هم به‌ترتیب 200 و 100 میلیون جریمه شدند و محمدحسین مرادمند و حامد بصیری، بازیکنان 2 تیم هم هرکدام 100 و 20 میلیون جریمه پرداخت کردند تا در مجموع این بازی 750 میلیون جریمه نقدی داشته باشد.

کمیته انضباطی همچنین باشگاه تراکتور را به‌دلیل رایگاه اعلام کردن بلیت دیدار با سپاهان 100 میلیون تومان جریمه کرد که این هم با واکنش‌های زیادی همراه شد.

بیش از ۷۰ میلیارد تومان؛ درآمد کمیته انضباطی در یک فصل/این پول‌ کجا هزینه می‌شود؟

حکم سنگین علیه نکونام در هفته‌های پایانی

با تصمیم سازمان لیگ، جرائم انضباطی تیم‌ها در مقطع پایانی لیگ افزایش یافت و این موضوع باعث شد جواد نکونام به‌دلیل صحبت‌های تندی که پس از بازی با نساجی علیه فدراسیون فوتبال و مهدی تاج انجام داده بود 5 میلیارد تومان جریمه شود. مبلغی که البته استقلالی‌ها می‌گویند اشتباه اعلام شده ولی اصلاحیه‌ای در خصوص آن به چشم نمی‌خورد. روزبه چشمی و حسین حسینی هم پس از مصاحبه در همان بازی مجموعا 500 میلیون جریمه شدند و کمیته انضباطی استقلال و نساجی را هم 500 و 100 میلیون جریمه کرد تا این بازی 6 میلیارد و 600 میلیون جریمه مالی داشته باشد.

کمیته انضباطی دیروز هم احکام جدیدی اعلام کرد که مهرداد محمدی 500 میلیون، حمیدرضا رجبی، ساکت الهامی و حسین بادامکی هرکدام 2 میلیارد جریمه شدند تا مجموعا 6 میلیارد و 500 میلیون دیگر به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود.

بیش از ۷۰ میلیارد تومان؛ درآمد کمیته انضباطی در یک فصل/این پول‌ کجا هزینه می‌شود؟

درآمدزایی باورنکردنی کمیته انضباطی در یک فصل فوتبالی

مجموع جرائم نقدی مربوط به این احکام کمیته انضباطی به عدد باورنکردنی 66 میلیارد تومان می‌رسد که تازه بخشی از این جرائم است. کمیته انضباطی در طول فصل احکام زیادی با مبالغ 100 میلیون تومان و کمتر از آن هم صادر کرده که می‌تواند مجموع جرائم نقدی را به بیش از 70 میلیارد تومان برساند. رقمی که در حد کل هزینه‌های یک فصل فوتبالی یک تیم میانه‌جدولی است و حالا وارد خزانه فدراسیون فوتبال شده است. مشخص نیست که فدراسیون فوتبال دقیقا این ارقام را صرف چه کارهای می‌کند ولی با همین پول می‌توان بخشی از بودجه خرید VAR را تامین کرد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

پیوندها

آخرین اخبار